
Jmenuji se Soňa Tomková. Když mi bylo šest, tak jsem si se zájmem prohlédla moji milou laskavou paní učitelku v první třídě a řekla si, že budu jednou učit děti. Sen se naplnil a jsem ráda, že to byl takový prima nápad.
V roce 1997 jsem absolvovala studium na PedF UK. Během své praxe jsem působila na střední a vyšší odborné škole. V současné době učím český jazyk a literaturu na základní škole na II. stupni. S učením na ZŠ mám dlouholetou zkušenost (16 let). Pracovala jsem také jako školní metodik prevence, tzn. často s dětmi v krizi.
Součástí mého působení ve škole byla i práce s dětmi s poruchami chování (autistické spektrum, Aspergerův syndrom atp.) a specifickými poruchami učení. Příběhy dětí, které někdy zažily za svůj krátký život tolik zátěžových situací, mi pomáhají vidět jejich životy trochu jinou optikou, než jen pohledem běžného učitele.
Můj profesní život obohatilo mnoho zajímavých lidí, např. PhDr. Michal Kolář, u kterého jsem prošla výcvikem „Bolest šikanování“, semináře u Mgr. Michaely Veselé a kurzy PhDr. Richarda Brauna, který je odborníkem na třídní klima. V poslední letech se věnuji metodě FIE, a to na úrovni Basic (pro předškolní děti) i dalších úrovních, tzn. pro děti školního věku, dospělé i seniory.
Všechna uvedená školení a kurzy jsou certifikována Ministerstvem školství.
Dlouhou dobu jsem hledala cestu, která je pro mou práci ta správná… A po letech poznávání a hledání jsem objevila FIE. Metoda je laskavá, nehodnotící, neklade důraz na výkon a čas. Zároveň zlepšuje kritické myšlení, pohled na sebe sama, pomáhá pracovat s chybou a učit se z ní, stanovuje hranice a zlepšuje schopnost koncentrace. A hlavně metoda zohledňuje, že každý máme a potřebujeme ke svému rozvoji jiné podněty. A právě tato metoda vědomého učení zasahuje i do mé pedagogické práce. Následně potom přichází pravá radost z učení, kterou s dětmi ráda sdílím.
Učení totiž může být spojené s radostí z poznávání, se vzájemností, respektem, ale i hravostí a dobrou energií.
